Vanliga frågor

Här hittar Ni svaret på de vanligaste frågorna vi får gällande reklamationer, leveranser, returer med mera.
Har du en fråga som inte står med nedan är du alltid välkommen att kontakta oss 

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor angående era produkter?
    Har du några frågor om produkterna som inte framgår via hemsidan kan du ringa oss på 0457-10714 eller maila oss på info.ronneby@mobelmastarna.se
    Vi besvarar mail och samtal i största möjliga mån efter våra förutsättningar.
  • Är varorna monterade vid leverans?
    Vissa av våra varor är färdigmonterade när dem kommer andra måste man själv montera. Det medföljer enklare monteringsinstruktioner i paketen vid leverans.

  • Vad kostar frakten?
    Vi har en fast fraktavgift på varor som skickas inom Sverige.
    Fraktavgift 595:- 
    Kostnaden kommer läggas till när du valt fraktmetod i samband med att du slutför din order.

  • Hur lång är leveranstiden?
    Vi packar och skickar våra varor inom 2-5 arbetsdagar från det att din order har blivit bekräftad. Vi skickar med DHL som vanligtvis har en leveranstid på 2-3 vardagar.
  • Vad har ni för garantier på era möbler?
    Vi har inga garantier på våra utemöbler, däremot omfattas även dessa av reklamationsrätten på 3 år.
    Ni kan läsa mer om den här:
    https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/  

  • Hur gör jag en retur?
    Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info.ronneby@mobelmastarna.se
    I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
    Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
    Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
    På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

  • Vad händer efter att jag har reklamerat en vara?
    Efter att du reklamerat en vara så kommer vår reklamationsansvariga att kontakta dig för att bekräfta att vi mottagit din reklamation, eventuellt be om kompletterande uppgifter om det behövs, och hjälpa er med olika alternativa lösningar på problemet. Förutsatt att er reklamation är godkänd finns det olika lösningar på dem, ibland kan det hända att vi måste gå genom vår leverantör för att få fram svar och handläggningstiden kan dröja lite beroende på vart i säsongen vi befinner oss. Vi strävar efter att alltid ha en god dialog med kunden och vi prioriterar återkoppling till våra kunder angående deras reklamationsärenden.

  • Erbjuder ni uppbärning/montering?
    Nej, i vårt fraktpris ingår endast leverans. Har ni behov av hjälp med inbärning/montering kontakta oss så ska vi försöka hitta en lösning tillsammans. Det kan tillkomma en extra kostnad för dessa tjänster.

  • Vilka betalalternativ erbjuder ni?
    Hos oss kan ni betala med Klarna. Där kan ni välja Betala Direkt, Betala Senare, Dela upp. Ni kan också välja "Hämta och betala i butik".
    Väljer ni att hämta i butik så kan betalningen ske antingen via Klarna under beställningstillfället alternativt direkt i butiken när ni hämtar er beställning.

  • Kan jag göra ändringar efter att jag lagt min beställning?
    Ja, förutsatt att vi inte hunnit packa din order, boka leveransen och att varorna ni eventuellt byter till finns hemma för leverans. Kontakta oss omgående för chans att hinna göra ändring.

  • Hur gör jag om min vara blivit skadad i under transporten?
    OBS. Vi ber alla våra kunder ta bild på emballaget av de beställda produkterna INNAN de öppnas, detta för att OM något skulle vara skadat i paketet kräver reklamationsavdelningen emballagebilder för att kunna utesluta eventuella transportskador, annars kan hända att reklamationen inte blir godkänd.
    Anmäl detta till oss så snabbt som möjligt efter det att du mottagit din order, meddela också chauffören om skadan är synlig direkt vid leveransen, be chauffören om en underskrift om fraktskada. Förbered er genom att ta bilder på paketen och på den skadade varan, så hjälper vi er snabbast möjligt efter det att vi mottagit er reklamationsanmälan.

  • Hur reklamerar jag min vara?
    Om era varor är skadade eller defekta ber vi er fylla i reklamationsformuläret här. När vi mottagit detta kommer reklamationsansvariga att gå igenom ert ärende och göra en bedömning på hur vi ska gå vidare för att hitta en lösning. För att skynda på ert ärende ber vi er fylla i formuläret så utförligt som möjligt med kontaktuppgifter, bilder, information om vad ni upplever är problemet samt varans namn och färg. Skulle vi sakna någon uppgift eller ha frågor kommer vi kontakta er via telefon eller mail för att komplettera ert ärende. När reklamationsavdelningen gått igenom ert ärende kommer vi sedermera att kontakta er via mail eller telefon för att hjälpa er vidare. 
    OBS. Vi ber alla våra kunder ta bild på emballaget av de beställda produkterna INNAN de öppnas, detta för att OM något skulle vara skadat i paketet kräver reklamationsavdelningen emballagebilder för att kunna utesluta eventuella transportskador, annars kan hända att reklamationen inte blir godkänd.